Systém podpory nadání pro školy
Každý špičkový manažer má k dispozici odborné konzultanty.
Ředitel školy by neměl být výjimkou!
● Zajištění bezpečného a podporujícího prostředí pro žáky a učitele.
● Stanovení priorit školy, žebříčku hodnot, který usnadní každodenní rozhodování.
● Nastavení podpory nadání s ohledem na harmonický rozvoj celé osobnosti.
● Využití silných stránek školy rozvoj silných stránek žáků.
● Podpora a inspirace v hledání zdrojů a financí.
● Kvalifikovaný nezaujatý pohled.
Nastavení systému podpory nadání (SPN) na škole
● Jedná se o mentorské vedení/provázení školy v nastavení SPN.
● Školu zastupuje cca 4-členný tým ve složení: vedení školy, zástupci ŠPP a pedagogů
(“nadšenec” do nadání).
● 2-3 členný tým mentorů AFREŠ (projektu Synapse) navštíví školu 2-3-krát.
● Tým použije cca 5 nástrojů pro analýzu a sbírání dat o škole.
● Během návštěv stále probíhá diskuze a střádání podnětů pro následnou tvorbu plánu.
● Po každé návštěvě dostane škola shrnující zprávu.
● Návštěvám předchází úvodní setkání (nebo online schůzka) vedoucího týmu s popisem
možné spolupráce, celého procesu a ze strany školy specifikace poptávky.
● Při závěrečné návštěvě předá tým AFREŠ nebo sám vedoucí týmu výstup, což je plán
školy s nastavením kroků změny.
● Příklady oblastí, které systém podpory nadání ve škole řeší:
○ postoj, hodnoty a vize školy;
○ identifikace nadaných dětí a jejich potřeb;
○ péče o pedagogický sbor a jeho podpora;
○ koordinace podpory nadání;
○ péče a podpora nadaných žáků z pozice UČITELE (co může sám učitel);
○ co nabízí naše škola nadaným dětem?
○ spolupráce (nejen) s rodiči;
○ práce s vysokou citlivostí.